Tuesday, June 19, 2007

Kunst moet nieuw zijn-Arts have to be young-L'Art est toujours jeune-Kunst soll neu sein

‘Boek’ der Toekomst

Dit, mijn ‘boek’, zal gelezen worden door allerlei mensen, vrouwen en mannen, volwassenen en kinderen. Sommigen zijn op dit ogenblik wellicht niet geboren.

Telkens iemand op deze site een van mijn werken ziet, bekijkt en interpreteert zij of hij dit van uit de eigen actuele levenssituatie.

Daar deze levenssituatie zelf veranderlijk is naargelang het tijdsmoment of het individu, zal de inhoud van dit ‘boek’ telkens anders gekleurd zijn. Zo brengt elke gebruiker van deze site, dit ‘Toekomstboek’ zijn eigen veranderlijke bijdrage aan om een beeld te voltooien zoals het zich tenslotte in zijn bewustzijn aanbiedt. Aldus is hij tevens ook kunstenaar.

Zo is het duidelijk dat kunst altijd nieuw is, noodzakelijk nieuw moet zijn. Elk kunstbeeld is iets dat er nooit eerder was, als iets dat onverhoeds uit de toekomst in de actualiteit van het leven opduikt.

Elk kunstbeeld is jonggeboren. Zo zal wellicht de moderne mens zich van uit zijn emotie meer aangesproken voelen door de Oudgriekse Koerosbeelden dan door de nochtans eveneens prachtige impressionistische kunst. Grotschilderijen kunnen verrassend jong, dichter bij de toekomst staan, dan hedendaagse cultuur.

Daarom noemen we de Toekomst het Vaderland van de Kunst.

Daarom ligt het Verleden van een Kunstwerk in de Toekomst.

A Book of the Future

This ‘book’ writes itself for very different people. Men and women, grown-ups and children will read it. Many of them aren’t born yet.

In the confrontation with my artistic work, the spectator looks and he sees and he interprets while the condition of his life is very particular.

That ‘condition humaine’ is in continuous evolution. It depends on the moment and the individual. At every lecture of this ‘book’ its contents will be coloured in a different way. So every ‘reader’ takes part in finishing the ‘work’ he sees in his imagination. In this communion with paintings, sculptures or installations in cooperation he becomes a kind of artist himself.

So it becomes clear that always art should be new. Art needs to be new. In arts every work wasn’t there a moment before. Suddenly coming from the past it appears in actual life.

Each work is newborn. Perhaps modern people will be taken more by images of ‘kouroi’ of Greek antiquity than by some impressionistic art work. It’s possible that cavern paintings

seem to be extremely young. Could be they are nearer to future

than what is made at this time.

So we call the Future the Homeland of Art.

So for a Work of Art the Past is part of the Future.

Le Livre du Futur.

Ce ‘livre’ s’écrit pour une foule de gens très différents. Des hommes et des femmes, des adultes et des enfants liront mes textes. Beaucoup parmi eux ne sont pas nés à ce jour..

Confronté à mon oeuvre, le spectateur regarde, il voit et il interprète partant d’une condition de vie très particulière.

Cette condition humaine, elle est continuellement en évolution.

Elle dépend du moment et de l’individu. Alors à chaque lecture

le contenu de ce ‘livre’ sera coloré différemment.Ainsi chaque

‘lecteur’ participe à l’achèvement d’une image comme celle-ci

se présente dans sa conscience. Dans cette communion avec

l’oeuvre exposée le spectateur devient artiste coopérant.

Alors il est clair que l’art est toujours nouveau. Inévitablement l’art doit être nouveau. Chaque oeuvre est une chose qui n’a jamais existée auparavant. Soudainement elle surgit du futur

dans l’actualité.

Chaque oeuvre d’art est un nouveau-né. L’homme moderne

peut-être va s’extasier davantage devant les images des ‘kouroi’ de l’Antiquité Grecque que dans l’admiration de l’Art Impressioniste. Les tableaux des cavernes peuvent nous apparaître jeunes d’une façon surprenante. Ils se trouvent peut-être plus proches de l’avenir que ce qui se fait ce jour-ci.

Alors nous appellons le Futur, la Patrie de l’Art.

C’est pourquoi le Passé d’une oeuvre d’art se trouve dans le Futur

Ein Buch der Zukunft.

Dieses ‘Buch’ schreibt sich für sehr unterschiedliche Menschen . Männer , Frauen, Erwachsene und Kinder werden diese Texte lesen. Unter ihnen sind viele heute noch nicht geboren .

In der Begegnung mit meinem Oeuvre, der Zuschauer sieht, und er nimmt wahr ,interpretiert aus seiner eigenen Lebenssituation die sehr verschieden sein kann.

Dieser Condition Humaine befindet sich in ständiger Evolution.

Er kann sich ändern mit dem Moment und mit dem Individum.

So soll jede Lesung den Inhalt des Buches verschieden kolorieren. Jeder Leser partizipiert in dem Finish des Bildes das er ‘sieht’ in seiner Phantasie. In dieser Kommunion mit dem exposiertem Oeuvre, der Zuschauer selbst wird ein mitarbeitender Künstler.

So ist es deutlich das Kunst immer neu ist. Kunst muss notwendig neu sein. Jedes Kunstwerk ist etwas das niemals existierte in der Vergangenheit. Plötzlich erscheint es aus der Zukunft in der heutigen Zeit.

Jedes Kunstwerk ist ein neues Geborenes.

Der moderner Mensch wird vielleicht entzückt bei der Anschauung der ‘Kouroi’Bilder der Griechischen Kultur mehr als bei den Werken des Impressionismus. Die Gemälde der Grotten erscheinen uns vielleicht übereraschend jung.Vielleicht nähern sie sich der Zukunft mehr als der Gegenwart .

So sehen wir die Zukunft im Ursprung der Kunst .

So sehen wir die Vergangenheit eines Kunstwerks in der

Zukunft.


No comments: